26 Mayıs 2007

Yeniden Ekmek Denemelerim-Profiterolüm-Tiramisum



Selam, sekiz günlük aradan sonra nihayet yeniden buluşabildik, paylaşacak ne çok şey birikiyor, kafam sitem için yapacaklarımla, siz dostlarımla paylaşmak istediklerimle meşgul!
Bu simit aslında çok daha önceden yapıldı paylaşmak bugüne nasip oldu! Simiti Dilistan Çilingiroğlu Shipman'ın "Ekmek Bir Tutkudur" adlı kitabında yer alan tarifinden yararlanarak yaptım. Kitapta yer alan maya çeşitlerinin hepsini denemek istediğimi daha önceden belirtmiştim, dört maya tarifinden üçü kullanıldı, biri kaldı! Simit ise Poolish maya tarifiyle yapıldı.

Poolish Mayası

Malzemeler:

350 gr un,

375 ml su,

5 gr taze maya

Yapılışı:

Verilen malzemeleri un tamamen suyla karışana dek karıştırın ve üstünü streçleyip oda sıcaklığında 3 ile 4 saat bekletin. Karışımın köpüklü ve adeta kaynamış gibi hava kabarcıkları oluşturduğunu göreceksiniz.

Bu karışım buzdolabında 3 gün kullanılmaya hazır olarak bekletilebilir.

Simit

Malzemeler:

650 gr un,

300 gr Poolish,

5 gr tuz,

15 gr yaş maya (ben 1,5 çay kaşığı kuru maya kullandım),

15 ml sıvı yağ,

200 ml su,

50 ml süt,

20 gr toz şeker.

Yapılışı:

Maya, süt ve suyu karıştırın ve 10 dk. köpükleşmesini bekleyin.

Un, poolish, tuz, şeker ve sıvı yağı iyice karıştırın. (1) no’daki (yukarıdaki karışımı) sıvıyı yavaşça hamura ilave edip karıştırın (elde 15-20 dk, mikserde 10-12 dk).

Hamuru ılık bir yerde 20 dk. dinlendirin. Unlu bir zemine alıp 1 dk. kadar yoğurun ve tekrar üstünü örterek ılık bir yerde 10-45 dk. kadar dinlendirin.

Kabaran hamuru unlu bir yüzeye koyup 1-2 dk. kadar yoğurun ve bir rulo yapın. Ruloyu eşit 9 parçaya bölün. Böldüğünüz parçaları ince rulo biçiminde yoğurun ve simit biçimi verin.

Simitlerin üstüne su sürün ve susama batırıp 1 saat üstleri kapalı kalacak şekilde dinlenmeye bırakın.

Fırın ısısı 200-220 C olmalıdır. İlk 5 dk. için daha önce tarif edilmiş olan yöntemlerden birini kullanarak fırına buhar sağlayın.

Pişme süresi genelde 15-20 dk. dır. Pişen simitleri aynı ekmek gibi bir ızgaranın üstünde yarım saat kadar dinlendirin.

Simitler aslında Anneler Günü için yapılmıştı, o gün için Aytülüm'ün kahvaltı organize ettiğini hatırlıyorsunuz, dolayısıyla ona simit yemek nasip olmamıştı, ben de üzülmüştüm, bugün bize geldi, hem simidimden hem de yeni Tiramisu uyarlamamızdan yedi, çok çok beğendi, annişimin zeytinyağlı yaprak dolması da tam parmak ısırtacak lezzetteydi doğrusu!
Tiramisuyu nasıl yaptığımıza gelince tek değişiklik şu, kek ya da savoyer bisküvisi değil profiterol hamuru kullanılması oldu, kaç zamandır aklımdaydı. Ne zaman savoyer bisküvisiyle yaptığımızı yesem prfiterol hamuru ile yapılsa çok uyum sağlayacağını, yakışacağını düşünmüşümüdür, annem de Aytülüm de ayn ıdüşüncedeler.


Ne kadar zor beğeniriz biz ailece bir bilseniz! Carrefour'da hazır profiterol mamuru satılıyor, yetmez diye iki paket almıştım, kalanla da Profiterol yapmayı kafama koymuştum. Tiramisu kremasına labne peynirini koymadan önce ayırdık, aynı kremayı Prifiterolde de kullandık, üstüne Dr. Oetker'in Çikolata Sosu'nu hazırladım, döktüm. Krema tezat olmadı ama Profiterol'e kendi kremasını hazırlayıp koymakta yarar var tabii ki de!


Poolish Mayası

Malzemeler:

350 gr un,

375 ml su,

5 gr taze maya

Yapılışı:

Verilen malzemeleri un tamamen suyla karışana dek karıştırın ve üstünü streçleyip oda sıcaklığında 3 ile 4 saat bekletin. Karışımın köpüklü ve adeta kaynamış gibi hava kabarcıkları oluşturduğunu göreceksiniz.

Bu karışım buzdolabında 3 gün kullanılmaya hazır olarak bekletilebilir. Aynı maya ile bir de Tam Buğday Unlu Ekmek yaptım.

Tam Buğday Unlu Ekmek

Malzemeler:

600 gr tam buğday unu,

150 gr poolish,

300 gr ılık su,

10 gr taze maya,

5 gr tuz,

10 gr esmer şeker ya da 1 yemek kaşığı bal,

Üstine serpmek için buğday tohumları.

Aynı tarifi Biga ile yapmak istersek

600 gr tam buğday unu,

100 gr Biga,

360 gr ılık su,

10 gr taze maya,

10 gr esmer şeker ya da 1 yemek kaşığı bal,

üstüne serpmek için buğday tohumları.

Yapılışı:

Maya, şeker ya da balı oda sıcaklığındaki suyun yarı miktarı ile eritin.

Un ve tuzu karıştırın, (tuz miktarı belirtilmemekle birlikte 5 gr tuz koyun).

Poolish ya da Biga’yı una karıştırın ve kalan suyu ekleyip yoğurmaya devam edin. Eğer mikserde yapacaksanız tüm malzemeleri ve suda erittiğiniz mayayı bir araya koyup karıştırın. Bazı un çeşitleri daha fazla su isteyebilir. Elde 15-20 dk. mikserde 12 dk.

Eğer hamur elinize yapışırsa ellerinizi unlayarak karıştırmaya devam edin. Hamuru yuvarlak bir hale getirin, üstüne biraz un serpiştirdikten sonra hamuru derin bir kaba koyun.

Üzerini streç filmle sıkıca kapatın. Nemli, normal ısıda ve hava akımı olmayan bir yerde 1-1,5 saat kabarmaya bırakın.

Hamur, yeterli kabarmaya ulaşınca önce hızlı ve kuvvetli yumruk darbeleriyle hamurun içindeki havayı yok edin (2-3 dk. kadar).

Dilediğiniz şekli verdikten sonra tekrar dinlenmeye bırakın ( Yazarı bu ekmeği uzun kalıpta ya da yuvarlak somun şeklinde yapmayı tercih ediyor).

Hamurunuz, hacim olarak bir kat yükselmişse fırına girmeye hazır demektir.

Hamur yeteri kadar kabarınca ellerinizi ıslatıp hamurun üzerini fazla bastırmadan ıslatın ve buğday tohumlarını bolca ekmeğin üzerine serpin.

Önceden ısıtılmış 230 C’deki fırına ekmeğinizi yerleştirin. İlk beş dakika için fırına sprey ya da altına kaynayan su koyma sistemiyle buhar verin. Pişme süresi 30-40 dk. kadardır. Yine de fırından fırına değişen bir durum olduğu için altından tok bir ses gelmeden fırından çıkarmayın.

Pişen ekmeği dışarı çıkardıktan sonra en az bir saat alt kısmı hava alacak şekilde dinlendirin.

Afiyetle yiyin!

Eveet, sıra geldi bu ay aldığım dergileri sizlerle paylaşmaya! Sofra Dergis'nin içeriği her zamanki gibi çok çok güzel ve bu ay geçen ay başlatmış olduğu Tatlılar serisinin Sandviçler, Tatlılar ve Pastalar kitapçıklarını hediye etmiş! Tarifler müthiş!

Seninle Dergisi her zaman almasam da ilgiyle yeni sayılarını takip ettiğim bir dergidir, Diyet Özel sayısına kayıtsız kalmadım, çok güzel bilgiler içeriyor, doğru bildiğim çok yanlış varmış. Kesinlikle sıkıcı değil, eğlenceli bir anlatımı var.

Maison Française Dergisi'ni genelde her ay alıyorum, bu ayki sayısı da çok güzel, "Galata'yı Keşfedin" başlıklı yazıya kayıtsız kalmadım. Bu dergiyi ben çok seviyorum çünkü içindeki güzellikleri görmek bende terapi etkisi yaratıyor!

Sevgili Dostlar bu günlük izninizi istiyorum ve mutlu, keyifli bir hafta sonu geçirmeniz dileğiyle en kısa zamanda yeniden buluşmak dileğiyle hoşçakalın diyorum! Her şey gönlünüzce olsun!

10 yorum:

sevdamavisi dedi ki...

Burçakcığım,
ellerine sağlık döktürmüşsün yine. hepsi de birbirinden güzel olmuş ama ekmek deyince akan sular durduğu içi,n ekmeğine daha çok gönlüm düştü:)) Bu da yeni bir tabir oldu gönlü düşmek.:)) sevgiyle kal canım. Haziranda da senin yıldönümünü kutlarız artık.

mutlulukmutfaktagizlidir dedi ki...

Canım, güzel düşüncelerin için çok oçk teşekkür ederim! neyi beğendiysen dilediğin kadar alabilirsin!
"Gönlü düşmek" çok güzel bir deyim bence! İçtenliğini anlatmak için bundan güzel bir deyim olur muydu bilmem ki! Ada'm nasıl, yanakları, popişi, topukları ısırılası tatlı yeğenimin sağlığı, keyfi yerinde mi? Sevgiyle kalın, ikinizi de çok çok öpüyrom canım!

GANNE dedi ki...

Burçakcığım elleirne sağlık. hepsi super gorunuyor. Ekmeklere bayıldım. Simirler de çok guzel. olsa da yesem. :) Ben evde profiterol yapmadım hiç. Deneyeyim ben de. ya hepsi o kadar guzel ki bayıldım.
Sofra dergisine ben de abone oldum. her ayın dergisini heyecanla bekliyorum. Bu ayki derginin kapagındaki tatlı super. Deneyeceğim en kısa zamanda. Ortak noktalarıömızın olması hoşuma gitti.
Sevgiler...

Hesna dedi ki...

Burçakçığım canım merhaba
Bu sıralar hep gecikmeli yazıyorum değilmi.
Yaptığın herşey çok hoş öncelikle onu belirteyim. Profitrole bayılırım ben ama ne yazıkki seyrek yapıyorum. Afiyet olsun size.
Bana burcumu sormuşsun ya,
Akrep burcundanım. Genel hatlarıyla bildiğim kadarıyla özelliklerini taşıdığımı düşünüyorum(kıskançlık dışında).
Canım hoşçakal seni çok öpüyorum.Teyzeciğimede selamlar...

Hesna

Mutlu Kum Taneleri dedi ki...

Siteniz ve yaptıklarınız , yazdıklarınız beni çok mutlu etti. Eğer izin verirseniz mutlukadın adlı blogumda Mutlu eden linkler bölümünde sizede link vermek isterim.

Adsız dedi ki...

Merhaba Burçakçığım, her biri birbirinden nefis. Ellerine sağlık.

hele simit, yanına peynir çay .. :) Daha ne olsun...

Ellerine sağlık.

Sıcacık sevgiler...

sevdamavisi dedi ki...

Burçakcığım,
Ada çok iyi ellerinden öper. babasını özlüyor sadece ona da yakında kavuşacak umarım.
canım yeni bir oyuna başlıyoruz katılmanı çok isterim. bloğumda ayrıntılar var. sevgiler canım. öpüyorum.

mutlulukmutfaktagizlidir dedi ki...

Ganneciğim, çok çok güzel, sıcacık yazmışsın! Çok teşekkür ederim! Ortak yönlerimizin artması benim de çok çok hoşuma gidiyor! Ben de her ay Sofra dergisi alıyorum, abone olmadım ama ilk fırsatta istiyorum! Dekorasyon dergilerini de çok çok seviyorum, içim arınıyor güzellikler karşısında!
Maison Française, Marie Claire Maison zaman zaman da Elle Dekor severek takip ettiğim dekorasyon dergileri!
Bunları neden mi yazdım, içimden bir ses senin de dekorasyonu sevdiğini fısıldadı da ondan!
Sevgiyle kal, bugün yemek yapan komşular listeme ekleyeceğim siteni, ne zamandır istiyordum!
Sıcacık sevgiler sana!

Hesnacığım,inanmıyorum desem! Ben de Akrep burcuyum, biz anlaşabilen iki burçdaşız, yaşasın!Canım ben de sitemi gecikmeli olarak güncelleyebiliyorum, bilgisayarım beni çok üzüyor, ilk fırsatta yepyeni bir bilgisayar alacağım, böyle olmuyor! Sen de gecikmeli geri dönüyorum diye üzülme, hepimizin işi gücü var, aksilikler yaşıyoruz buluşmak istesek te, gönüller bir olsun yeter ki!
Sımsıcacık sevgilerimle!

Sevgili Mutlu Kadın, sitenizin adı ne kadar anlamlı ve güzel! Yaptıklarımı, sitemi beğenmenize çok çok sevindim, ben de yemek yapan komşular başlıklı link listeme sitenizi büyük bir keyifle eklemek isterim, izin verirseniz hemen şimdi! Sevgiler!

Zerrinciğim, sıcacık yorumun için çok çok teşekkür ederim, sana o simitlerden ikram etmek isterim!
Sana da sımsıcacık sevgiler!

Sevdam, siteni ziyaret edeceğim, şimdi çok merak ettim! Seve seve katılırım! Allah, kızını babasına, seni de eşine kavuştursun en kısa zamanda! Kızını da seni de öpüyorum! Burçiş'ten ikinize de sımsıcacık sevgiler!

Mutlu Kum Taneleri dedi ki...

:) Çok mutlu oldum bu link paylaşımından :)Hemen ekledim sizi mutlu eden linklerime :)

mutlulukmutfaktagizlidir dedi ki...

Sevgili mutlu kadın, ben de çok mutlu oldum! Bu bloglar sayesinde ne güzel arkadaşlıklar kurduk, arkadaşlar kazandık! Dünyanın öbür ucunu ziyaret edebiliyoruz, oradaki arkadaşlarımızla selamlaşabiliyoruz!
İyi ki kurmuşuz, iyi ki sizleri tanımışım! Yaşasın bloglarımız, yaşasın blog nedeniyle kazanılmış arkadaşlıklar! Mutlu ve keyifli günler dileğiyle!