23 Ekim 2006

BURÇİŞ'İN BAYRAM LEZZETLERİ

(ISPANAKLI bÖREK SERVİS TABAĞINDA)

Selam Arkadaşlar,
Söz verdiğim gibi bugün buradayım, yeniden sizin ve ailenizin Ramazan Bayramı’nızı kutluyorum! Sağlıkla, keyifle, neşeyle nice bayramlar kutlarsınız, kutlarız hep birlikte inşallah!
Bu arada ben ne yaptım, Cuma günü öğrencilerimle, öğretmen arkadaşımla, Türkan abla ve Bircan abla ile ve velilerimle bayramlaştım. Öğleyin, öğretmen arkadaşımla birlikte anasınıfı öğretmenleri için düzenlenen seminere katıldık. Evet, Bayram için yaptıklarımı sizlerle paylaşma zamanı geldi.
Cumartesi günü Bayram için yapacağım Çubuk Böreği’nin hamurunu hazırladım, 24 saat boyunca dinlenmesi için buzdolabına koydum.
Sevda’nın Biberiyeli Pide Ekmeği’ni yeniden yaptım, hamuruna farkı bir kepek unu koyduğum için pek beğenemedik, unu değiştirmem gerek. Bu kez daha küçük bir tepside yaptığım halde yine de Ramazan Pidesi gibi görünüyor bir de benimkinin üstü fazla kızarıyor, ilkinden çok farklı görünmediği için bu kez bloguma koymamaya karar verdim.
Tarifini Evcil Kedi’de gördüğüm Limonlu Fıstıklı İtalyan Gevreğini Limonlu ve Fındıklı olarak yaptım, yapılışı çok pratik bu yüzden bundan sonra Selanik Gevreğini de aynı şekilde yapacağım. Selanik Gevreği kek gibi pişiriliyor, sonra kesiliyor, bu ise önceden üç parçaya ayrılıp şerit halinde pişiriliyor sonra dilim dilim kesip yeniden fırına konuluyor, her yanı iyice pişmiş oluyor.
Tarifini http//www.evcilkedi.blogspot.com’da bulabilirsiniz.
Dün, Çubuk Böreği’nin hamurunu buzdolabından çıkardıktan sonra bir beş dakika kadar dışarıda bıraktım, hamur hemen yumuşamaya başladı, un ile hamuru açtım, annemin önceki günlerde hazırladığı kavurduğu ıspanağı
harç olarak kullandım.
Tarifini yıllar önce Afiyetle Dergisi’nden bulmuştum, bir ara dadandık, çok sık yaptık sonra bıkınca ara verdik ama çok nefis bir tarif, yiyenler çok beğeniyor umarım sizler de deneyip beğenerek yersiniz. Aslında Kıymalı olarak tarifi verilmiş ama biz patatesli de yaptık, beğendik.

(TABAKTA ÇUBUK BÖREĞİ)

Kıymalı Çubuk Böreği

Malzemesi - Hamur için:

3,5 su bardağı un,

1 su bardağı süt,

1 su bardağı erimiş margarin

Harcı için: ½ kg dana ya da tavuk ya da hindi kıyma,

1 adet büyük soğan,
Tuz, karabiber,

1 çorba kaşığı sıvıyağ

Yapılışı:

1- Un, süt ve erimiş margarini karıştırıp yoğurarak bir hamur hazırlayın. Hamuru 24 saat buzdolabında bekletin.

2- Hamuru 12 eşit parçaya bölün, her birini unlayarak dikdörtgen şeklinde açın.

3- Sıvı yağda ince doğranmış soğanı ve kıymayı kavurun. Tuz ve karabiber katın.

4- Hamurun uzun kenarına kıymalı harcı koyup hamuru rulo şeklinde sarın.

5- Üzerine yumurta sarısı sürüp susam ya da çöreotu serpin.

6- Hazırladığınız ruloları hafifçe yağlanmış yağlı kağıdın olduğu fırın tepsisine dizin. Önceden 200 C ısıtılmış fırında üzerleri kızarıncaya dek pişirin.

Not: Sizin fırınınızın ısı ayarı farlı olabilir, bizimkisi mini fırın, ben önceden ısıtmadan 140 C’de pişiriyorum, 30 dk. da pişiyor, anlaşılan ısı ayarı yüksek.

Sıcak olarak servis yapın!
Afiyet Olsun!

Bu tarif kıymalı-patatesli de çok güzel oluyor, ıspanaklısını da çok beğendik.
Annem, geçen günlerde iki demet ıspanağı yıkadıktan sonra soğan ile kavurdu,
Derin dondurucuya koydu, dün buzdolabına aldık, buzları çözüldü, bugün ıspanak kavurmasının üzerine beyaz peynir serpiştirdim.
Daha sonra, önceki yıl Defne Koryürek’in Vizyon Lezzet Programı’nda tarifini verirken yazdığım Ton balıklı Salata’nın özellikle mayonezinin yapılışı ilgimi çekmişti. Çok hafif bir mayonez. Bugün, mayonez hazırladım, patates haşladık, patates salatası yaptım.

Defne Koryürek Usulü Mayonez:

Malzemeler:

1 yumurta,

1 çay kaşığı tuz,

1 su bardağı ya da nescafe fincanı sıvıyağ,

1,2 çay kaşığı limon suyu,

Yapılışı: Defne Koryürek, programda kullandığı büyük mutfak robotunda mayonezi hazırlamıştı (dilerim benim de mutfağımda bir gün o mutfak
robotundan olur), ben de rondonun karıştırma parçası ile yaptım, kıvamı gayet güzel, koyu oldu.
Biraz sıvıyağı, tuzu, yumurtayı rondoya koyuyorum, rondoyu çalıştırıyorum, malzemeler karışıyor, koyulaşınca birkaç seferde sıvıyağı döküyorum,
sonuna doğru, iyice kıvamını bulduğunda limon suyu ekliyorum. Rondo’da ya da mutfak robotunda çok çabuk oluyor da mikser ile çok uzun sürüyor.
Ben, mayonezi her zaman değil de senede 1-2 yapıyorum. Ama içine ne konduğunu biliyorsun, hijyeninden emin oluyorsun, 1 yumurta ve sıvıyağ ile yapılıyor, limon suyu ekleniyor ,tuz çok az konuluyor, sanki daha az zararlı, daha az kolesterol içeriyor gibi, ne dersiniz? İçim biraz daha rahat oluyor, dışarıdan alınınca katkı malzemeleri de işin içine girmiş oluyor.
Bu mayonezi dilediğiniz malzeme ile kullanabilirsiniz
Afiyet Olsun!

Dün akşam, yatmadan önce (Gözyaşı Çetesi’ni izleyemedim, uyku diziden tatlı geldi, her ne kadar Yetkin Dikinciler son aktör aşkım olsa da uyku aşkı galip geldi) tarifini Lezzet Dergisi’nin bu ayki sayısından aldığım Ramazan Pidesi’nin hamurunu mayaladım, hazırladım.
Bu sabah pideyi yoğurdunu, yumurta sarısını sürdüm, fırında pişirdim.
Ayrıca, çay saati için çok pratik bir tarif buldum, Çubuk Böreği’nin yer aldığı Afiyetle Dergisi’nde yer alıyor ve işin ilginci dikkatimi iki gün önce çekiyor.
Kafama koydum ve kahvaltıdan sonra yaptım.

Ramazan Pidesi

Malzemeler: (2 pide için)

4 su bardağı un,

25 gr yaş maya (ben 1 paket yuva instant maya kullandım, Dr. Oetker maya kalmamış, almak durumunda kaldık ama çok memnunuz),

2 çorba kaşığı süt (mayayı sulandırmak için),

1 tatlı kaşığı tuz,

1 çorba kaşığı toz şeker,

1 kahve fincanı sıvıyağ,

1 kahve fincanı süt (ben bütün sütü aynı anda koydum, hamur kuru oldu, 1,5 fincan süt kullandım, kıvamını buldu, yumuşadı),

1 çay kaşığı sirke,

6 çorba kaşığı su,

20 gr margarin

Üzeri İçin:

1 yumurtanın sarısı,

1 tatlı kaşığı çöreotu

Yapılışı:

1- Mayayı 2 çorba kaşığı ılık sütle karıştırın (yaş maya için).

2- Unu yoğurma kabına eleyin, tuz ve şekeri ilave edip karıştırın.

3- Ortasını havuz gibi açıp sütle inceltilmiş maya, sıvıyağ, sirke ve 1 kahve fincanı sütü ekleyin.

4- Azar azar su (6 çorba kaşığı) ilave ederek pürüzsüz bir hamur elde edinceye kadar yoğurun. Hamurun üzerini bezle örtüp iki-üç saat dinlendirin.

5- Hamuru oda ısısında yumuşatılmış margarinle (20 gr) tekrar yoğurup iki eşit bezeye bölün. Her ikisini de un serpilmiş tezgahta elinizle açarak 25-30 cm çapında 2 hamur elde edin.

6- Hamurların üzerine yumurta sarısı sürüp çöreotu serpiştirin. Önceden ısıtılmış 180 C’ye ayarlı fırında (fırının ızgara teli üzerinde) üzerleri kızarıncaya kadar pişirin.
Afiyet Olsun!

(Bu kez yalnızca beyaz un kullandım, daha öncekilerde 1 bardak kepek unu kullanıyordum. Beyaz Unsuz, Şekersiz Tarifler Kitabı’ndaki Esmer Ramazan Pidesi’ni ben 1 aynı şekilde 1 bardak kepek unu, 3 bardak beyaz un kullanarak yaptım, aynı Ramazan Pidesi gibi oldu, lezzeti çok güzeldi, ertesi gün ısıtılıp ta yenince tadı biraz ekmek biraz pide gibi geldi, yapıldığı gün bitmeli galiba)

İsveç Usulü Ekşi Elmalı Pay (6 kişilik)

Malzemeler (Üzeri İçin)

4 adet ekşi elma,

10 adet karanfil,

4 çorba kaşığı toz şeker,

1 adet limon

Harcı İçin:

100 gr tereyağ ya da Mavi-Yeşil Light margarin ya da Becel margarin

2 çorba kaşığı toz şeker,

4 tepeleme çorba kaşığı un

Yapılışı:

1- Elmaları soyup yarım ay şeklinde doğrayın. Çekirdeklerini çıkarttıktan sonra tart kalıbına dizin.

2- Limonu rendeleyin.

3- Elma dilimlerinin üzerlerine karanfil, toz şeker ve rendelenmiş limon kabuğu serpin.

4- Hamuru hazırlamak için tereyağ, şeker ve unu yoğurup birbirine yedirin.

5- Hamuru elmaların üzerine yerleştirin.

6- İsveç Usulü Elmalı Payı, 200 C ısıtılmış fırında üzeri pembeleşinceye kadar pişirin. Krem şanti ile birlikte servis yapın.
Not: Kutu krema ya da dondurma ile de servis yapılabilir, ben DR. Oetker’in Vanilyalı-Kaymaklı dondurmasını aldım, yarım yağlı süt ile hazırladım.

Afiyet Olsun!
Not: Arkadaşlar, beğenmediğim resimleri yazıya eklememeyi tercih ettim!

Yine vedalaşma zamanı geldi, yeniden görüşmek üzere hoşçakalın diyorum vee sizi iki usta şairin şiirleri baş başa bırakıyorum, Özdemir Asaf’tan Lavinia, Orhan Veli’den iş Olsun Diye!
Sağlıkla ve Keyifle Nice Bayramlar dileğiyle!

Lavinia

Sana gitme demeyeceğim.
Üşüyorsun ceketimi al.
Günün en güzel saatleri bunlar.
Yanımda kal.

Sana gitme demeyeceğim.
Gene de sen bilirsin.
Yalanlar istiyorsan yalanlar söyleyeyim,
Incinirsin.

Sana gitme demeyeceğim,
Ama gitme, Lavinia.
Adını gizleyeceğim
Sen de bilme, Lavinia.
Özdemir Asaf

İş Olsun Diye

Bütün güzel kadınlar zannettiler ki
Aşk üstüne yazdığım her şiir
Kendileri için yazılmıştır.
Bense daima üzüntüsünü çektim
Onları iş olsun diye yazdığımı
Bilmenin.
Orhan Veli Kanık

2 yorum:

Adsız dedi ki...

MErhaba pide yapmak için tarif earaken buldum sitenizi =) çok sıcak ve içten geldi.. görsellik daha da güzellştirilebilir. biraz karmaşık göz yoruyuor.. ama içerik güzel =) henüz gezmeye fırsatım olmadı tam olarak. Ramazan pidesini yapmayı düşünüyorum İnşaallah yaptıgım bitince bu tarifi de deneyeceğim.. sevgilerle.. zeynep

mutlulukmutfaktagizlidir dedi ki...

Sevgili Zeynep, merhaba! Siteim, sıcak be içten bulman beni çok mutlu etti! Eleştirin için de çok teşekükr ederim! Ama bir de son aylardaki yazılarımı göremeni tavsiye ederim.
Önceleri düşük megapikseli olan makinemle ve cep telefonumla ancak bu kadar oldu! Ama sonra makinemi değiştirince, resimlerimi de düzenleyince sonuç daha iyiye doğru gidiyor! Ama ben hep daha iyisini arzu ediyorum tabii! Ne yaparsan yap, öğrenmeye hep açık olmalı insan ya, ben de ona dikkat ediyorum! Sevgiyle Kal!