29 Aralık 2012
28 Aralık 2012
Mutlu Yıllar

Merhaba dostlarım, ben, yeni yıl hediyelerimi şimdiden aldım! Annem, büyük ablam ve yeğenim bana sürpriz yaptılar, yeni yılı birlikte geçireceğiz! Çok mutlu oldum! Aytülcüğüm'ün gönderdiği hediyeleri de aldım, teşekkür ettim!
Siz dostlarıma, tüm sevdiklerinizle umut, sağlık, neşe, mutluluk dolu nice yıllar dilerim!
27 Aralık 2012
Biz Yaratıcı Fikirleri Olan Aileyiz
*Kendilerini rahatlıkla ifade edebilen çocuklar başkaları
tarafından da anlaşılır ve onaylanırlar. Bu
nedenle çocuğunuza sevdiği sevmediği, istediği istemediği şeyleri ve
çevrelerinde olup bitenlerle ilgili neler hissettiğini sorun. *Üzüntülü ya da sevinçli
olduğunuzda çocuğunuzla bunu paylaşın. Böylece hem duyguların paylaşılmasını
öğrenir hem de farklı duyguların varlığını anlar.
*Sabırlı olun, çocukların
istenmeyen davranışlarını değiştirmek için zamana gereksiniminiz olduğunu
*Çocuğunuz anaokuluna gidiyorsa
okula gidiş saatine özen gösterin. Kendi programınıza bağlı olarak bazen tam
zamanında bazen geç saatte okula bırakırsanız çocuk güne daha önce başlamış
arkadaşlarına katılmakta zorlanır. Benzer şekilde çocuğunuzu okuldan alırken de
genel olarak tüm çocukların ayrılma zamanına denk gelmesine özen gösterin.
Arkadaşları coşku içinde bir etkinliğe devam ederken henüz işini bitirmeden
çocuğunuzu gruptan ayırıp almanız çocuğun başladığı işi tamamlama disiplinini
tehlikeye sokar. unutmayın. Acele ederseniz hata yapma olasılığınız artar.
*Çocuklar –mış gibi yapmakla ve hayal kurmakla öğrenmelerini zenginleştirirler. “Yalan söylüyor” sandığınızda o aslında size hayallerini anlatıyor olabilir. Çocuğunuzu yalancılıkla suçlamayın. Onun ne düşündüğünü, neden öyle düşündüğünü anlamaya çalışın.
*Çocuklar –mış gibi yapmakla ve hayal kurmakla öğrenmelerini zenginleştirirler. “Yalan söylüyor” sandığınızda o aslında size hayallerini anlatıyor olabilir. Çocuğunuzu yalancılıkla suçlamayın. Onun ne düşündüğünü, neden öyle düşündüğünü anlamaya çalışın.
*Her
gün mutlaka iki adet meyve yemesini sağlayın. Siz de yiyin ki sizi örnek
alsın.
*Çocuğunuzla bol bol oynayarak zaman geçirin. Ancak yine de çocuğun oyun
arkadaşı gereksinimini bütünüyle karşılamış olamazsınız. Siz çocuğunuzu
arkadaşı değilsiniz. Çocuğunuzun mutlaka yaşıtlarıyla beraber olmasını
sağlayın.
*Çocuklar elektronik aletlere karşı çok meraklıdırlar.
Evde kesinlikle dokunamayacağı aletleri gösterin. Fakat kontrollü olarak
kullanabileceği birkaç aletin sorumluluğunu da çocuğunuza verin. Teybi, el
süpürgesini kullanmak gibi.
*Aynı
sebzeden yapılmış farklı yemek türlerine dikkatini çekin. Patatesli yemekler,
patlıcanlı yemekler, şekerli, pirinçli yiyecekler gibi.
*Arabanız var ise ve bir park
yerine arabanızı park ettiyseniz, arabanızı park yerinde çocuğunuzun bulmasını
isteyin. “Arabamızı nereye park etmiştik? Bana yardım et de bulalım” gibi. Bu
ona güven duyduğunuzu gösterdiği gibi
yön algısını da güçlendirir.
Sevgi Menüsü
Alıntı25 Aralık 2012
Kereviz Salatası
Merhaba dostlarım! Bugün yine bir tarifle karşınızdayım! Hem pratik hem de çok leziz! Malezemelere geçiyorum!
Malzemeler:
1 kg kereviz
1 su bard. iri dövülmüş ceviz
1 ekşi elma
150 gr süzme yoğurt
1 kahve fincanı mayonez
1 kahve fincanı sızma yağ
1 kahve fincanı sıvıyağ
2 tatlı kaşığı pulbiber
yeterince tuz
Yapılışı: Kerevizler soyulur, rendelenir, yarım limon ile kaynar suyun içine atılır. 2-3 dk. haşlanıp delikli kepçe ile çıkarılır, hafif soğuması beklenir. El ile iyice sıkılarak çukur kaba alınır. Üstüne kabukları soyulmuş ekşi elma rendelenir. Yoğurt, mayonez, tuz ve sızma yağ eklenir. İyice karıştırılıp bir servis tabağına alınır. Küçük bir kaba sıvı yağ konur, pul biber eklenir. Ocakta bir iki döndürülür. Sonra kerevizin üstüne dökülür.
Afiyetle yenir!
Yeniden görüşünceye dek dostça kalın!
Malzemeler:
1 kg kereviz
1 su bard. iri dövülmüş ceviz
1 ekşi elma
150 gr süzme yoğurt
1 kahve fincanı mayonez
1 kahve fincanı sızma yağ
1 kahve fincanı sıvıyağ
2 tatlı kaşığı pulbiber
yeterince tuz
Yapılışı: Kerevizler soyulur, rendelenir, yarım limon ile kaynar suyun içine atılır. 2-3 dk. haşlanıp delikli kepçe ile çıkarılır, hafif soğuması beklenir. El ile iyice sıkılarak çukur kaba alınır. Üstüne kabukları soyulmuş ekşi elma rendelenir. Yoğurt, mayonez, tuz ve sızma yağ eklenir. İyice karıştırılıp bir servis tabağına alınır. Küçük bir kaba sıvı yağ konur, pul biber eklenir. Ocakta bir iki döndürülür. Sonra kerevizin üstüne dökülür.
Afiyetle yenir!
Yeniden görüşünceye dek dostça kalın!
23 Aralık 2012
Sevgi Menüsü

*Çocuğunuza kendi çocukluğunuzu ve çocukluk anılarınızı anlatın. Aile büyükleriniz hayatta ise onlardan da yararlanın. Mümkünse resimlerinizi gösterin. Dünü ve bugünü yansıtan resimlerinizi birbiriyle karşılaştırın.
*Doğa canlandığında ağaçlardaki değişikliklere dikkat çekin. Okula ya da eve geliş yolunuzda kendiniz için bir ağaç seçin. O, sizin ağacınız olsun. Her gün ona ulaşmak, onu bulmak hedefiniz olsun. Gözlemlediğiniz değişiklikleri k. onuşun. İsterseniz önünde fotoğraf bile çektirebilirsiniz.
*Alışverişe çıktığınızda yiyeceklerin paketlenmesine dikkat edin. Farklı özelliklerdeki yiyecek ve içeceklerin paketlenmesindeki farklılıklar, yiyeceklerin özelliklerini keşfetmesi açısından dikkat çekicidir.
*Çocuğunuzdan sizin için bir şey yapmasını isteyin. Bu, çocuğun başkalarının gereksinimlerini anlamasını güçlendirir. "Benim için bir deodorant almanı istiyorum, benim yerime gazeteyi senin almanı istiyorum" vb.
Teşekkür etmeyi ihmal etmeyin.
*Kendi tombalanızı kendiniz yapın. Bunun için takvim rakamlarını, vesikalık fotoğraflarınızı, dergilerdeki resimleri, kendi çizgilerinizi vb. her şeyi kullanabilirsiniz. Tombalada hedef aynı resimleri eşleştirmektir.
(3-4 yaş için 6'lı tombala)
(5-6 yaş için 8'li tombala)
Alıntı
21 Aralık 2012
Biz Birbirine Anlayış Gösteren Aileyiz

*Evinizde her zaman aynı yerde duran bir eşyanın yerini değiştirin ve çocuğunuzun bu değişikliği fark edip etmediğini gözlemleyin. Gerekirse dikkatini çekin.
*Gün içinde beklenmedik bir olayla karşılaştınız. Bu neşeli, hüzünlü, şaşkınlık vb. yaratan bir olay olabilir. Bunu mutlaka çocuğunuzla paylaşın. "Biliyor musun, bugün... oldu ve kendimi .... hissettim" gibi. Çocuğunuz alışılmışın dışındaki durumlarla karşılaştığında bunun herkesin başına gelebilecek doğal yaşamsal deneyimler olduğunu düşünsün. Ayrıca deneyimlerinin paylaşılması çocuklarla bizim aramızdaki ilişkiyi güçlendirir. Kendilerini ifade etme becerilerini de geliştirir.
*Okul ile ev yolunuz üzerinde devam etmekte olan bir inşaatı seçin ve çocuğunuzla beraber onun tamamlanma sürecindeki aşamaları takip edin. İnşaatın durması durumunda nedenlerinin neler olabileceğini tartışın. Böylece çocukların bütünü oluşturan parçalar arasındaki ilişkileri anlamasına da yardımcı olursunuz.
*Rekorlar kitabı hazırlıyoruz, rekorlar kitabına girmek ister misiniz? Çocuğunuzla "En" çalışması yapın ve okuluna gönderin. "En uzak yer", "en büyük saat", "en kalabalık yer", "en sessiz yer", "en yaşlı insan", "en güçlü insan", "en ince kitap"...
*Eğer yaşamdaysa babaannelerin, oğullarının çocukluklarıyla ilgili anılarını anlatmalarını sağlayın. Eğer yoksa babanın çocukluğunu bilen bir aile yakınından da yardım isteyebilirsiniz (anneanne ve kızı için de aynı çalışmayı yapın). Çocuğunuz, sizi hakkınızda başkalarının ne düşündüğünü öğrenmekten zevk alacaktır.
*Buzu inceleyin ve sonra buz dolu kabı güneş gören yere koyun ve süreç içinde değişimleri bereberce gözlemleyin. Suya dönüşen buzu yeniden dondurmak isterseniz evde bulunan farklı şekillerdeki kapları kullanın. Böylece çocuğunuz değişimi ve dönüşümü somut olarak gözlemlemiş olacaktır.
*Çocuğumuzu, hatalı bir davranışından dolayı istek duyduğu bir şeyden uzaklaştırmak yaygın bir yetişkin davranışıdır. Tv seyretmesine izin vermemek gibi. Ancak çocukların çok uzun süren (bir hafta, tüm gün vb.) uzaklaşmalarının etkisiz hatta yıldırıcı olacağını da unutmayın.
*Mevsinm değişikliği nedeniyle kazakalrın kaldırılması ve yazlıkların çıkarılması işlemini mutlaka çocuğunuzla birlikte yapın. Böylece çocuk neden-sonuç ilişkisi kurmayı öğrenir. Ayrıca sorumluluk kazanır ve doğayı keşfeder.
*Çocuğunuza bilmeceler sorun. Ondan da size sormasını isteyin. Yeni bilmeceler öğrenmesini teşvik edin.
*Dört mevsim çocuğunuzun suyla oynayabileceği fırsatlar yaratın. Çamaşır-oyuncak yıkama,balkon yıkama, çiçek sulama vb. Su, çocuğu rahatlatır.
*Alışverişe çıktığınızda çocuğunuz istemeden "kendin için bir şey seçebilirsin" deyin. Bu, çocuğun kendi isteklerinin farkına varması konusunda giderek daha bilinçli ve duyarlı olmasını destekler. Ancak "şey'in ne olduğunu mutlaka belirleyin."Kendin için kitap/bisküvi/top seç gibi.
Sevgi Menüsü
18 Aralık 2012
Boşanmanın Çocuk Üzerindeki Etkileri
Anne-baba çocuklar hayata geldiği andan
itibaren onlarla ilgilenir, onların varolmalarını ve hayatta
kalmalarını sağlarlar. Ebeveynler, çocukların en güvendikleri ve
bağlandıkları kişiler olurlar, onlarsız bir hayatı düşünemezler.
Anne-baba boşanmaya karar verip, birisi evi terk ettiğinde çocuklar
büyük bir şok ve acı yaşarlar, olay onlar için korkunç bir felakettir.
Çocukların güven duyguları derinden sarsılır, akut stres bozuklukları
gözlemlenir.
Boşanma çocukları neden etkiler?
Çocukların hayatlarının başından
itibaren onlarla ilgilenen, bakan anne-babaları vardır. Çocuklar
anne-babaya bağlanırlar, bu da onları sağlıklı bir şekilde geliştirip,
olgunlaştırır. Çocuklar, sevgi, güven, onur, sadakat gibi duyguları
ebeveynleri ile sevgi ve güven dolu ilişkilerinden, birlikte yaşanan
aile ortamından öğrenirler. Anne-babanın beraber yarattığı ortam
onların en güvenli alanlarıdır, bu ortamın sonsuza dek bozulmayacağına
inanırlar. Boşanma ile anne-babadan biri evden gidince, bir anda
çocukların en güvenli alanları yıkılır. Çocuklar ayrılıktan sonra bir
daha anne-baba birlikteliğinin olamayacağını anlar, bilinmeyen bir
gelecekten korkarlar. Boşanma çocuklar için çok sarsıcı, onların
gelişimini etkileyici bir olay olur.
Boşanma kararı çocuklara bildirilmeli mi?
Bazı ebeveynler çocuklarının anlamayacağını düşünerek ayrılma kararlarını çocuklarına
söylemezler. Bazen de ayrılmayı isteyen ebeveyn üzücü sahneler
yaşamamak için sessizce evden çıkar, açıklamayı kalan ebeveyne bırakır.
Bu gibi durumlar, çocuğun kafasını karıştırır, ayrılığa yanlış anlamlar
verip, mantıksız nedenler uydurur, kendini reddedilmiş hisseder.
Doğrusu, boşanmaya karar veren anne-babanın aralarında konuşup anlaşarak
bu kararlarını birbirlerini suçlamadan, sakin, yumuşatılmış bir
şekilde çocuklarına bildirmeleridir. Onları, bu kararlarının,
çocuklarının dışında, müşterek yaşantılarının bir sonucu olduğunu,
ayrılıktan sonra da her iki ebeveynin de onlara alıştıkları şekilde
bakıp, seveceklerine, kesinlikle çocuklarını terk etmeyeceklerine ikna
etmelidirler.
Boşanmanın çocuklar üzerinde bıraktığı kayıp hissi nedir?
Ebeveynleri boşanan çocuklar, aile
düzenlerinin bozulmasıyla, eski güvenli hayatlarında edindikleri bazı
şeyleri kaybettikleri hissine kapılırlar. Çocukların bu kayıplar ile
kendi başlarına baş etmeleri çok zordur, anne-babanın yakın ilgisi
gerekmektedir. Hatta bazı durumlarda, üzüntü ve korkularını akrabalar
veya aile dışından bir terapist ile paylaşmaları faydalı olur. Çocukları
etkileyen başlıca kayıp düşünceleri şunlardır:
- Ailenin sonsuza kadar dağılmayacağı, güvenli düzenlerinin bozulmayacağı inancı ve realitesinin kaybolması.
- Güven duygusunu öğrendikleri aile düzenlerinin bozulması ile güven hissini kaybetmeleri.
- Aile yaşantısındaki değişiklikten dolayı, düzen ve alışkanlıklarını kaybetmeleri. Bu kayıp, ergenlik çağında zaten birtakım değişiklikler yaşayan ve bunlarla baş etmeye çalışan gençleri daha da fazla etkilemektedir.
- Çocuk için alışkanlıklar emniyet hissi verir. Boşanmadan sonra bazı alışkanlıklarının değişmesi ile çocuk, emniyet duygusunu da kaybeder.
- Çocuklar, boşanmada üzülen ebeveyni korumaları altına alırlar, bu şekilde onları ayakta tutarak kendilerinin de ayakta kalabilmelerini sağladıklarını sanırlar. Ancak bu rol onlara çocukluklarını kaybettirir, zamanından önce büyümelerine ve olgunlaşmalarına yol açar.
Boşanmadan sonra çocuklarda görülen ortak tepkiler nedir? Nasıl davranılmalıdır?
Ailenin dağılmasından sonra yeni düzene
uyum sağlamakta güçlük çeken çocuklarda değişik duygusal tepkiler
gözlemlenir. Bu dönemde anne-babaların, çocukların duygularını
göstermeleri ve onlarla yüzleşmelerini sağlamaları gerekir. Çocuklar
duygularını açığa çıkaramazsa ileriki yaşlarda depresyon, endişe,
kişilik sorunları, konsantrasyon bozukluğu, yalnızlık korkusu gibi
rahatsızlıklar yaşayabilirler. Boşanmadan sonra çocuklarda sıklıkla
görülen tepkiler şunlardır:
Korku : Boşanmadan
sonra bilinmeyenlerin yarattığı korku bütün çocuklarda görülür.
Çocukların yaşlarına , onları korkutan konulara göre değişir. Ayrılan
anne-baba, çocuklara korkularını anlattırıp, onların güvenini
sarsmayacak şekilde davranmalı ve asla terk edilmeyeceklerini
hissettirmelidirler.
Üzüntü : Çocukların
hayatında ebeveynlerin yerini kimse tutamaz ve çocukların iki ebeveyne
de ihtiyaçları vardır. Ayrılık ile bir ebeveynin günlük yaşantıdan
çekilmesi bütün çocukları üzer. Ağlamak ve üzgün olmaktan başka
çocuklar, üzüntülerini yalnız kalmayı istemek, az konuşmak, ters
davranış, öfke, üzüntülü resimler çizmek gibi yollarla da
gösterebilirler. Ebeveynler, çocukları ile duygularını tartışıp,
paylaşıp onları rahatlatmalıdırlar.
Öfke : Çocuklar,
anne-babalarının boşanmalarına duydukları öfkeyi kavga, yakınlarına
bağırma, kırıp dökme ile gösterebilirler. Bu durumda ebeveynler öfkeyi
görmezden gelmek veya bastırmak yerine, kabul edilir sınırlar içinde,
çocukların öfkelerini dışavurmalarına izin vermelidirler. Bazen çocuklar
öfkeden içlerine kapanır. Onlara da öfkeyi söze döktürtmek gerekir.
Suçluluk : Çocuklar
kendilerinin dünyanın merkezi olduğuna inanırlar ve her olayın nedeninin
kendileri olduğunu düşünürler. Bundan dolayı, anne-baba ayrılığının
kendileri yüzünden olduğuna inanıp, suçluluk duyabilirler. Hatta çoğu
zaman tekrar birleşmenin kendilerine bağlı olduğuna inanırlar.
Anne-baba, tutarlı olarak çocukları, boşanmalarında onların etkilerinin
olmadığını, olayların onların tamamen dışında geliştiğine ikna etmeleri
gerekir.
Yalnızlık : Ayrıldıktan
sonra ebeveynlerden birinin evden gitmesi ve yeni yaşam biçimi
çocukların kendilerini yalnız hissetmelerine neden olur, onların
korkularını, üzüntülerini arttırır, hayali arkadaş bulmaya iter.
Yalnızlık hissini önlemek için ebeveynlerin çocukları, yalnız
geçirecekleri zamanda hoşlarına gidecek, rahatlatacak aktivitelere
yönlendirmeleri faydalı olur.
Gerileme : Ayrılıktan
sonra çocuklar, zor durumlarından kaçmak ve rahatlamak için, gelişimini
tamamladıkları bir aşamaya geri dönebilirler. Örneğin, parmak emme,
yatağı ıslatma gibi. Bunu duygularını kontrol edemedikleri için
yaparlar. Ebeveynler bu dönemde onları cezalandırmayıp, rahatlatmaya
çalışmalıdır.
Uyku bozuklukları ve yemek yeme sorunları :
Ailenin dağılmasına tepki olarak çocuklarda uykusuzluk, yemek yeme
alışkanlıklarında sorunlar görülebilir. Bu durumlarda ebeveyn çocuğun
alıştığı düzeni bozmamaya özen göstermeli, gerektiğinde bir doktora
danışmalıdır.
Okul sorunları :
Boşanmanın çocuklarda yarattığı karmaşık duygulardan dolayı, çocuklar
okulda başarısızlık yaşayabilir veya saldırgan davranışlarda
bulunabilirler. Genelde bu davranışlar boşanmanın olumsuz etkileri
azaldıkça düzelir. Ebeveynlerin, çocuklarının okul durumlarını
öğretmenleriyle düzenli olarak takip etmeleri gerekir.
Fiziksel sorunlar :
Çocuklar duygularını rahatça açığa vuramadıklarında veya stres altında
olduklarında mide, baş, göğüs ağrıları, kramp gibi fiziksel sorunlar
yaşayabilir. Bu sorunları ilgi çekmek için zannedip önemsememek doğru
değildir, bir doktora göstermek gerekir.
Çocukların boşanmaya uyum sağlamaları neye bağlıdır?
Çocuklar için, ailenin dağılması ve
bunu düzeltmek için kendilerinin bir şey yapamaması kabullenmesi zor bir
olaydır, onları derinden sarsar. Yeni yaşantılarına alışmaları ve uyum
sağlamaları hayatlarındaki karmaşalığın büyüklüğüne ve anne-baba
arasındaki anlaşmazlığın yoğunluğuna, onların olaylara karşı tepkilerine
bağlıdır. Boşanmadan sonra anne ve baba kendi sorunlarını ne kadar
hızlı çözüp, hayatlarını ne kadar çabuk düzene sokabilirlerse,
birbirleriyle ilişkileri ne kadar kavgasız olursa, birbirlerine ne kadar
dostça yaklaşabilirlerse, çocuklar da o kadar çabuk sakinleşir ve yeni
yaşantıya uyum sağlayabilirler. Ama velayet sahibi ebeveynin kendisi
boşanma ile baş edemeyip, üzüntüsünü, stresini, öfkesini çocuklarına
yansıtırsa çocukların da tepkileri daha şiddetli, alışmaları yavaş ve
zor olur.
Boşanmanın ardından çocukların en çok neye ihtiyacı vardır? Onlara nasıl yardımcı olunabilir?
Çocukların boşanmanın ardından
yaşadıkları karışık duyguları çözmede yardımcı olmak için iki ebeveynin
de çocuklarla her zaman yakın ilişki içinde olması gerekir. Çocuklarla
ilgilenirken aşağıdaki noktalara dikkat ederlerse onların sorunlarını
çözmelerinde daha faydalı olurlar:
- Çocukların boşanmanın ardından yaşadıkları karışık duyguları çözmede yardımcı olmak için iki ebeveynin de çocuklarla her zaman yakın ilişki içinde olması gerekir. Çocuklarla ilgilenirken aşağıdaki noktalara dikkat ederlerse onların sorunlarını çözmelerinde daha faydalı olurlar:
- Çocuklarla mümkün olduğu kadar çok birlikte zaman geçirip, onları dinlemeye istekli olmak, duygularını paylaşmak.
- Çocuklara anlayış göstermek, duygularını önemsemek, yargılamaktan kaçınmak.
- Eski eşle çocukların yanında kavga etmemek, sürtüşmemek.
- Çocukların her iki ebeveyne de ihtiyaçları olduğunu, ikisini de sevdiklerini kabullenip, onların önünde diğer ebeveyni eleştirmemek, hatta çocukların ona olan bağlılığını desteklemek.
- Çocuklara kendilerini yalnız hissetmemelerini sağlatmak, onları her türlü sorunun üstesinden kendi başlarına gelebileceklerine inandırmak.
- Çocuklar yaşlarına göre çocuksu davranışlarda bulunurlarsa onlara karşı sabırlı olmak, ilgi göstermek,
- Çocukların arkadaşlarını eve çağırmalarını desteklemek.
- Çocukların boş zamanlarını sadece televizyon veya video oyunları ile geçirtmeyip, ilgilendikleri alanlarda eğitici aktiviteler ve spor faaliyetlerinde bulundurmak.
- cezalandırmamak veya alay etmemek.
- Çocukların yalnız kalma ihtiyaçlarına anlayış gösterip, evde yalnız kalabilecekleri bir yer sağlamak.
- Çocukları izlemek, ne yaptıklarını, nereye gittiklerini, davranışlarını takip etmek. Çocuklara her iki ebeveynin de bulundukları yeri söylemek, ulaşılabilir olmak.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)